Volg me via bloglovin!

Follow

Search This Blog

Waarom ik gek ben op Friesland ..


Ik krijg regelmatig de vraag of ik op een boerderij woon, omdat ik uit Friesland kom..



"Maar ben je dan een boer(in)?" "Woon je dan op het platteland?' Nou, dat soort vragen krijg ik echt al-tijd als ik vertel dat ik uit Friesland kom. En ik ben er helemaal gek op! In dit artikel zal ik jullie vertellen waarom ik het een heel fijne provincie vind om te wonen. Lees je gezellig mee?

De eerste keer dat ik mij echt realiseerde dat Friesland 'een ander soort deel' van Nederland was, was ik denk ik een jaar of 7,8 jaar. Mijn ouders hebben mij laten opgroeien in een familie die altijd Fries spreekt/sprak met elkaar. Eerst vond ik het een vreselijke taal, maar nu ik er al heel lang mee leef vind ik het toch wel vrij normaal en leuk tegelijk. Wij hebben nooit op een boerderij gewoond, terwijl mensen dat altijd denken als je ze vertelt dat je geboren en opgegroeid bent in Friesland. Ik snap dat echt niet, haha.

Het grappige nog is dat ze dan altijd vragen of je een boer bent, of een boerin.. Want ja, Friesland staat vaak in het teken van platteland, boerderijen, molens, etc..


Toen ik vanaf vorige week een weekje in Utrecht was geweest voor vakantie, merkte ik echt wel dat je je eigen provincie, in mijn geval, Friesland mist. Maar aan de andere kant vind ik het ook wel is een keer leuk om in een andere provincie te verblijven. Het is toch anders. Alle provincies vind ik anders dan Friesland. Dat merk je gewoon.. We verbleven overigens in een huisje in Scherpenzeel, maar da's een ander verhaal..


Kort samengevat, ben ik gek op Friesland vanwege onder andere de omgeving, de natuur is zo ontzettend mooi hier! Ik woon vlakbij allerlei dorpen, waar ik meestal met de hond naartoe loop. Je hebt eigenlijk alleen maar dieren en natuur om je heen, als je vaak in de omgeving van dorpen komt. En die frisse natuurgeur, heerlijk! Ook de mensen, hier in deze straat ken ik veel mensen van gezicht en waar ze wonen etc.. Je hebt hier in de straat dat als je bekende mensen tegenkomt, vaak even hallo zegt tegen mekaar, of even een snel praatje maakt. Ook als het om eten gaat, eet ik het liefst in Friesland. Ze hebben dan niet van die 'ultra-speciale' restaurants hier die je verder niet in Nederland hebt, maar je hebt bijvoorbeeld Friese koek, of Oranjekoek, zoek het maar eens op!


Ik kan niet vertellen wat het precies is, die sfeer hier in Friesland, maar ik kan wel zeggen dat ik mij heel prettig voel hier in Friesland.

Ik heb in feite pas in zo'n 5 jaar veel gebieden/dorpen/steden van Friesland echt goed gezien, en er valt nog veel meer te bekijken. Mijn twee favoriete steden zijn toch wel Heerenveen en Leeuwarden.

Ook de Friese taal vind ik prachtig! Mijn hele familie is Fries, ze spreken het allemaal vloeiend. Veel jongeren die hier in Friesland wonen zijn anti-fries, vaak grappig om dat dan te zien.

Je eerste Friese woordjes

Met deze eerste Friese woordjes kun jij je al een klein beetje verstaanbaar maken in Friesland!

Nederlands                                                                              Fries

Hoe gaat het met jou?                                               Hoe giet it mei dy?

Hoe heet jij?                                                               Hoe hjisto?

Waar woon jij?                                                          Wêr wennesto?

Ik wil graag bestellen                                                Ik wol graach bestellen

Mag ik de rekening?                                                 Mei ik de rekken?

Eetsmakelijk!                                                            Lekker ite!

Vandaag                                                                    Hjoed

Morgen                                                                    Moarn

Vader                                                                       Heit

Moeder                                                                    Mem

Ik hou van jou                                                       Ik hâld fan dy

Tot ziens!                                                               Oant sjen!

Welkom!                                                                Wolkom!

Je lacht zo lief!                                                     Do lakest so leaf! 


Volgens mij heb ik in inmiddels wel duidelijk laten merken dat ik gek ben op mijn eigen provincie; Friesland! Ik kan jullie allemaal aanraden om ooit eens een bezoekje te brengen aan deze prachtige provincie. Ik ben in ieder geval 100% fries!

Oant sjen! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wat leuk dat je een reactie achterlaat! x